A-
A+
Tarkkaa litramäärää ei tiedetä, mutta puhutaan kymmenistä litroista, ehkä korkeintaan sata litraa.
Matti Hietalahti
Mika Pukkinen
ISOKYRÖ Pelastuslaitos sai hälytyksen keskisuuresta liikenneonnettomuudesta Isonkyrön Lehmäjoella keskiviikkona 17. heinäkuuta hieman puoli kuuden jälkeen illalla.
Polttoainetta kuljettanut tankkiauto suistui ojaan Karhulantiellä, kun oikealle kaartuvassa mutkassa penger oli pettänyt raskaan ajoneuvon alla ja se kaatui kyljelleen ojaan. Tilanne nopeus oli pelastuslaitoksen tiedotteen mukaan pieni, eikä kuljettaja loukkaantunut tilanteessa.
Ajoneuvon säiliöihin oli lastattu vajaat 21 000 litraa polttoainetta, joista suurin osa oli moottoribensiiniä. Kyydissä oli myös hieman dieseliä ja polttoöljyä.
Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Matti Hietalahti kertoo, että kaatumisen seurauksena yhdestä säiliölohkosta vuoti bensiiniä. Pelastuslaitos sai vuodon nopeasti hallintaan paikalle saavuttuaan. Paikalle tuotiin myös vuodon kiihtymisen varalta IBC-kontteja.
– Vuoto oli varsin vähäistä, ja se saatiin ohjattua muovisukkaan. Sinä aikana, kun pelastuslaitos oli paikalla, saatiin vuoto pääasiassa kerättyä talteen, Hietalahti kertoo.
Kuljetusyritys lähetti paikalle toisen säiliöauton, johon kaatuneen ajoneuvon lasti siirrettiin. Hietalahti arvioi, ettei polttoainetta ehtinyt vuotaa maaperään kovin paljon perustuen toiseen ajoneuvoon siirretyn polttoaineen määrään.
– Tarkkaa litramäärää ei tiedetä, mutta puhutaan kymmenistä litroista, ehkä korkeintaan sata litraa. Se on suuruusluokka, Hietalahti arvioi.
Työt jatkuivat Karhulantiellä aamuyöhön saakka. Kaatuneen ajoneuvon säiliöt saatiin tyhjäksi Hietalahden mukaan puoli neljän aikaan aamulla ja ajoneuvo nostettiin ojasta noin neljältä. Myös polttoaineen mahdollista leviämistä vesistöön pystyttiin ennaltaehkäisemään.
– Peltoalueiden isäntä oli paikalla ja hän pystyi kertomaan, minne salaojakaivot on sijoitettu, joten pystyimme tarkkailemaan niitä. Kaiken varalta salaojan purkupaikalla oli öljynimeytyspuomi. Jos polttoainetta olisi alkanut valumaan enemmän, se ei olisi päätynyt suoraan vesistöön, vaan kulkenut imeytysaineiden läpi, Hietalahti kertoo.
– Onnettomuuspaikan ulkopuolella ei kuitenkaan tullut polttoaineen hajua. Vahva arvio on, että ympäristövahingot jäivät siihen kohtaan, missä ajoneuvo oli kumossa.
Paikalle jäi aamuyöstä vielä kuljetusyrityksen väkeä, ja saastunutta maa-ainesta ryhdyttiin poistamaan soveltuvalla kalustolla. Hielahti sanoo, että ympäristövahingot rajoittuvat tämän hetken arvion mukaan vuotokohtaan muutaman neliön alueelle.
– Käymme vielä uudestaan arvioimassa tilanteen ja teemme mittaukset maaperään puhtauden arvioimiseksi, jotta kaikki saastunut maa saadaan pois, Hietalahti sanoo.
Paikalle hälytettiin yksiköt Isostakyröstä ja Vöyriltä. Vöyrin yksikkö kävi odotuksella lähellä tapahtumapaikkaa, mutta se vapautettiin. Vaarallisten aineiden onnettomuuden vuoksi paikalle tuli kemikaalitorjuntaan tarkoitettu yksikkö Seinäjoelta. Myös Lapualta saapui yksi yksikkö.
– Alkuvaiheen jälkeen paikalle jäi ainoastaan osa Isonkyrön henkilöstöstä ja Seinäjoen kalusto sekä henkilöstö, Hietalahti summaa.
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Kuvagalleria
A-
A+
Tarkkaa litramäärää ei tiedetä, mutta puhutaan kymmenistä litroista, ehkä korkeintaan sata litraa.
Matti Hietalahti
Mika Pukkinen
ISOKYRÖ Pelastuslaitos sai hälytyksen keskisuuresta liikenneonnettomuudesta Isonkyrön Lehmäjoella keskiviikkona 17. heinäkuuta hieman puoli kuuden jälkeen illalla.
Polttoainetta kuljettanut tankkiauto suistui ojaan Karhulantiellä, kun oikealle kaartuvassa mutkassa penger oli pettänyt raskaan ajoneuvon alla ja se kaatui kyljelleen ojaan. Tilanne nopeus oli pelastuslaitoksen tiedotteen mukaan pieni, eikä kuljettaja loukkaantunut tilanteessa.
Ajoneuvon säiliöihin oli lastattu vajaat 21 000 litraa polttoainetta, joista suurin osa oli moottoribensiiniä. Kyydissä oli myös hieman dieseliä ja polttoöljyä.
Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Matti Hietalahti kertoo, että kaatumisen seurauksena yhdestä säiliölohkosta vuoti bensiiniä. Pelastuslaitos sai vuodon nopeasti hallintaan paikalle saavuttuaan. Paikalle tuotiin myös vuodon kiihtymisen varalta IBC-kontteja.
– Vuoto oli varsin vähäistä, ja se saatiin ohjattua muovisukkaan. Sinä aikana, kun pelastuslaitos oli paikalla, saatiin vuoto pääasiassa kerättyä talteen, Hietalahti kertoo.
Kuljetusyritys lähetti paikalle toisen säiliöauton, johon kaatuneen ajoneuvon lasti siirrettiin. Hietalahti arvioi, ettei polttoainetta ehtinyt vuotaa maaperään kovin paljon perustuen toiseen ajoneuvoon siirretyn polttoaineen määrään.
– Tarkkaa litramäärää ei tiedetä, mutta puhutaan kymmenistä litroista, ehkä korkeintaan sata litraa. Se on suuruusluokka, Hietalahti arvioi.
Työt jatkuivat Karhulantiellä aamuyöhön saakka. Kaatuneen ajoneuvon säiliöt saatiin tyhjäksi Hietalahden mukaan puoli neljän aikaan aamulla ja ajoneuvo nostettiin ojasta noin neljältä. Myös polttoaineen mahdollista leviämistä vesistöön pystyttiin ennaltaehkäisemään.
– Peltoalueiden isäntä oli paikalla ja hän pystyi kertomaan, minne salaojakaivot on sijoitettu, joten pystyimme tarkkailemaan niitä. Kaiken varalta salaojan purkupaikalla oli öljynimeytyspuomi. Jos polttoainetta olisi alkanut valumaan enemmän, se ei olisi päätynyt suoraan vesistöön, vaan kulkenut imeytysaineiden läpi, Hietalahti kertoo.
– Onnettomuuspaikan ulkopuolella ei kuitenkaan tullut polttoaineen hajua. Vahva arvio on, että ympäristövahingot jäivät siihen kohtaan, missä ajoneuvo oli kumossa.
Paikalle jäi aamuyöstä vielä kuljetusyrityksen väkeä, ja saastunutta maa-ainesta ryhdyttiin poistamaan soveltuvalla kalustolla. Hielahti sanoo, että ympäristövahingot rajoittuvat tämän hetken arvion mukaan vuotokohtaan muutaman neliön alueelle.
– Käymme vielä uudestaan arvioimassa tilanteen ja teemme mittaukset maaperään puhtauden arvioimiseksi, jotta kaikki saastunut maa saadaan pois, Hietalahti sanoo.
Paikalle hälytettiin yksiköt Isostakyröstä ja Vöyriltä. Vöyrin yksikkö kävi odotuksella lähellä tapahtumapaikkaa, mutta se vapautettiin. Vaarallisten aineiden onnettomuuden vuoksi paikalle tuli kemikaalitorjuntaan tarkoitettu yksikkö Seinäjoelta. Myös Lapualta saapui yksi yksikkö.
– Alkuvaiheen jälkeen paikalle jäi ainoastaan osa Isonkyrön henkilöstöstä ja Seinäjoen kalusto sekä henkilöstö, Hietalahti summaa.
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Tarkkaa litramäärää ei tiedetä, mutta puhutaan kymmenistä litroista, ehkä korkeintaan sata litraa.
Matti Hietalahti
Mika Pukkinen
ISOKYRÖ Pelastuslaitos sai hälytyksen keskisuuresta liikenneonnettomuudesta Isonkyrön Lehmäjoella keskiviikkona 17. heinäkuuta hieman puoli kuuden jälkeen illalla.
Polttoainetta kuljettanut tankkiauto suistui ojaan Karhulantiellä, kun oikealle kaartuvassa mutkassa penger oli pettänyt raskaan ajoneuvon alla ja se kaatui kyljelleen ojaan. Tilanne nopeus oli pelastuslaitoksen tiedotteen mukaan pieni, eikä kuljettaja loukkaantunut tilanteessa.
Ajoneuvon säiliöihin oli lastattu vajaat 21 000 litraa polttoainetta, joista suurin osa oli moottoribensiiniä. Kyydissä oli myös hieman dieseliä ja polttoöljyä.
Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Matti Hietalahti kertoo, että kaatumisen seurauksena yhdestä säiliölohkosta vuoti bensiiniä. Pelastuslaitos sai vuodon nopeasti hallintaan paikalle saavuttuaan. Paikalle tuotiin myös vuodon kiihtymisen varalta IBC-kontteja.
– Vuoto oli varsin vähäistä, ja se saatiin ohjattua muovisukkaan. Sinä aikana, kun pelastuslaitos oli paikalla, saatiin vuoto pääasiassa kerättyä talteen, Hietalahti kertoo.
Kuljetusyritys lähetti paikalle toisen säiliöauton, johon kaatuneen ajoneuvon lasti siirrettiin. Hietalahti arvioi, ettei polttoainetta ehtinyt vuotaa maaperään kovin paljon perustuen toiseen ajoneuvoon siirretyn polttoaineen määrään.
– Tarkkaa litramäärää ei tiedetä, mutta puhutaan kymmenistä litroista, ehkä korkeintaan sata litraa. Se on suuruusluokka, Hietalahti arvioi.
Työt jatkuivat Karhulantiellä aamuyöhön saakka. Kaatuneen ajoneuvon säiliöt saatiin tyhjäksi Hietalahden mukaan puoli neljän aikaan aamulla ja ajoneuvo nostettiin ojasta noin neljältä. Myös polttoaineen mahdollista leviämistä vesistöön pystyttiin ennaltaehkäisemään.
– Peltoalueiden isäntä oli paikalla ja hän pystyi kertomaan, minne salaojakaivot on sijoitettu, joten pystyimme tarkkailemaan niitä. Kaiken varalta salaojan purkupaikalla oli öljynimeytyspuomi. Jos polttoainetta olisi alkanut valumaan enemmän, se ei olisi päätynyt suoraan vesistöön, vaan kulkenut imeytysaineiden läpi, Hietalahti kertoo.
– Onnettomuuspaikan ulkopuolella ei kuitenkaan tullut polttoaineen hajua. Vahva arvio on, että ympäristövahingot jäivät siihen kohtaan, missä ajoneuvo oli kumossa.
Paikalle jäi aamuyöstä vielä kuljetusyrityksen väkeä, ja saastunutta maa-ainesta ryhdyttiin poistamaan soveltuvalla kalustolla. Hielahti sanoo, että ympäristövahingot rajoittuvat tämän hetken arvion mukaan vuotokohtaan muutaman neliön alueelle.
– Käymme vielä uudestaan arvioimassa tilanteen ja teemme mittaukset maaperään puhtauden arvioimiseksi, jotta kaikki saastunut maa saadaan pois, Hietalahti sanoo.
Paikalle hälytettiin yksiköt Isostakyröstä ja Vöyriltä. Vöyrin yksikkö kävi odotuksella lähellä tapahtumapaikkaa, mutta se vapautettiin. Vaarallisten aineiden onnettomuuden vuoksi paikalle tuli kemikaalitorjuntaan tarkoitettu yksikkö Seinäjoelta. Myös Lapualta saapui yksi yksikkö.
– Alkuvaiheen jälkeen paikalle jäi ainoastaan osa Isonkyrön henkilöstöstä ja Seinäjoen kalusto sekä henkilöstö, Hietalahti summaa.
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Kuvagalleria