A-
A+
Kyrönmaalla asuva nainen paheksuu puolisonsa saamaa kohtelua. – Ei kukaan itselleen eikä läheiselleen halua sellaista, että joutuu erittäin sairaana vieraskieliseen sairaalaan, hän sanoo.
PIA KORPELA-MÄKI
Olisin toivonut hänelle tavallista hoitoa ja huomioimista.
Koen, että minulle ei annettu puheenvuoroa.
Pia Korpela-Mäki
KYRÖNMAA Keskustelu Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaiden kielellisten oikeuksien toteutumisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa on nostanut Kyrönmaalla asuvan naisen muistot pintaan.
– Kuolemansairaan puolisoni kohtelu Närpiön terveyskeskuksessa oli huono. Hänen lopullinen lähtölaskentansa alkoi siitä reissusta, nainen kertoo. Hän ei halua esiintyä haastattelussa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
– Erittäin sairaalla puolisollani oli vain lähestyvä kuolema odotettavissa. Silti hänet laitettiin ambulanssissa maantielle Vaasan ja Närpiön väliä seilaamaan, nainen harmittelee edellisvuoden tapahtumia.
Hän vei syöpää sairastaneen puolisonsa aamulla Vaasan keskussairaalan päivystykseen, koska tälle oli alkanut kertyä nestettä keuhkoihin. Puolisolle laitettiin nesteenpoistoputki kyljen kautta keuhkoihin.
– Mieheni soitti iltapäivällä minulle, että hänet siirretään yli 80 kilometrin päähän Närpiön terveyskeskukseen. Myöhemmin soitettiin sairaalasta ja todettiin, että mieheni tarvitsee sairaalapaikan. Hänen hoitotoimenpiteensä oli jo tuolloin lopetettu tuloksettomina, nainen muistelee.
– Sanoin soittajalle, että miestäni ei saa viedä Närpiön terveyskeskukseen, sillä hän ei osaa sanaakaan ruotsia. Koen, että minulle ei annettu puheenvuoroa. Ymmärrän kyllä, että potilaat pitää jonnekin hoitoon sijoittaa, ja että keskussairaalan päivystyksessä on kova paine, hän lisää.
– Keskussairaalan syöpäpoliklinikalle olisi pitänyt ottaa yhteyttä ja selvittää sieltä tarkemmin puolisoni vointi ja edelliset hoitopaikat ennen sairaalasijoitusta, hän lisää.
Puoliso siirrettiin Närpiöön. – Soitin sinne terveyskeskuksen osastolle seuraavana aamuna kysyäkseni puolisoni vointia. Sieltä ei tullut suomen sanaa. Selvisi kuitenkin, että reissu oli ollut turha. Nesteenpoistoputki oli irronnut ambulanssimatkan aikana. Närpiön terveyskeskuksessa ei ollut erikoislääkäriä sitä takaisin laittamaan, kertoo nainen.
– Soittelimme puolisoni kanssa päivällä yhdeltä. Hän oli syönyt ja valmiina lähtemään ambulanssikyydillä takaisin Vaasaan. Siirto venyi ja venyi jostain syystä. Hän oli takaisin keskussairaalassa vasta illalla kello 21.30. Hän oli ollut päiväruuasta alkaen syömättä ja juomatta, koska hänet oli kirjattu lähteväksi potilaaksi.
Nainen on pettynyt ja vihainen puolisonsa kohtelusta. – Hänelle ei puhuttu Närpiössä yhtään suomen sanaa eikä muutakaan kieltä. Hän ei nähnyt siellä osastolla juuri ketään. Tilanne oli järkyttävä ja erittäin ikävä. Pidin sen silloin pahana ja pidän edelleen, hän huomauttaa.
– Tämä on kielikysymys. Ei kukaan itselleen eikä läheiselleen halua sellaista, että joutuu erittäin sairaana vieraskieliseen sairaalaan. Olisin toivonut hänelle tavallista hoitoa ja huomioimista, hän jatkaa.
Vaasaan saapumisen jälkeen puoliso vietiin röntgentutkimukseen ja hänelle laitettiin uudelleen nesteenpoistoputki keuhkoihin. – Sen jälkeen hänet siirrettiin Tammikartanon palleatiiviselle osastolle Vaasaan yöllä kello 2. Osaston toimintaan olen tyytyväinen, samoin syöpäpoliklinikkaan ja kotisairaalatoimintaan. Syöpäpoliklinikalta tehtiin valitus puolisoni kohtelusta. Minuakin siihen kannustettiin.
Sairaalaralli kuormittaa ja hämmentää potilasta
KYRÖNMAA – Olen rukoillut kaikkien vanhusten puolesta, että he saisivat paremman olon, sanoo Kyrönmaalla asuva nainen.
– Vuodepotilaat pitäisi pitää hoidossa omalla paikkakunnalla eikä kuljetella heitä paikasta toiseen ympäri Pohjanmaata. Hoitopaikkoja tulisi olla tarpeeksi omalla asuinpaikalla. Vanhat ihmiset ovat tämän yhteiskunnan rakentaneet, hän huomauttaa. Hän on huolissaan ikäihmisten hoitopaikkojen vähenemisestä.
Nainen ei halua esiintyä haastattelussa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
Naisen puolison vointi alkoi heiketä muutama vuosi sitten. – Hänellä on diabetes. Se vei jalat alta ja kunto huononi. Myöhemmin hänelle tuli alzheimerin tauti. Siihen liittyy muun muassa muistiongelmia ja väsymystä, nainen kertoo.
– Suomenkielinen puolisoni on lähetetty Vaasan keskussairaalan päivystyksen kautta hoitoon ainakin Närpiöön, Kristiinankaupunkiin, Uuteenkarlepyyhin, Maalahteen ja Oravaisiin. On huono asia, kun sairasta ihmistä pyöritellään ympäri maakuntaa. Olen saanut ihmetellä, että miltä paikkakunnalta ukon tällä kertaa löytää, hän jatkaa.
– Ei puolisoni ole hyvin ottanut sitä, että häntä on kuljetettu paikasta toiseen. Myös jälkikasvumme on ollut kauhuissaan sairaalarallista, hän lisää.
– Puolisoni on tullut kielen puolesta toimeen ruotsinkielisissä hoitopaikoissa. Onneksi hän osaa vähän ruotsia, on hänelle puhuttu siellä suomeakin. Itse en puhu ruotsia.
Puoliso on nyt hoidettavana hoivakodissa. Kaipuu kotiin on mielessä.
Kotona yksin asuvalla naisella on myös puolisoaan ikävä. – Olemme niin tottuneet olemaan yhdessä. Meillä ei ole ollut riitoja. Onhan tämä kaikki vienyt voimia, hän huokaa.
Erilaiseen arkeen on alkanut vähitellen sopeutua. – Elämässä kaikki on otettava vastaan mitä tulee.
Nainen on tyytyväinen puolisonsa hoivakodissa saamaan hoitoon, mutta hoitomaksujen kalleus harmittaa. – Hoitomaksuissa otetaan kaikki pois, hän sanoo.
Hyvinvointialueuudistus ei ole vakuuttanut naista.
– Minkä takia piti tehdä hyvinvointialueet? Koko systeemi vaikuttaa keskeneräiseltä. Ei tämä ainakaan parempaan päin ole mennyt, hän tokaisee.
– Tuntuu, että Pohjanmaan hyvinvointialuekin on mennyt aivan sekaisin. Terveyskeskukseen ei pääse läpi puhelimella. Siksi pitää mennä sinne luukulle, mutta ei kaikilla ole autoa millä pääsisi asioille, hän muistuttaa.
Pohjanmaan hyvinvointialueen johtaja Marina Kinnunen vastasi Pohjankyrön kysymyksiin. Ne pohjautuvat toimituksen saamiin yhteydenottoihin alueemme asukkailta.
Miksi vanhusten ympärivuorokautisia hoitopaikkoja vähennetään ja osastoja suljetaan, vaikka tulijoita niille olisi runsaasti?
– Pohjanmaan hyvinvointialueen (ÖVPH) väestö on Suomen terveintä, mutta silti alueellamme on ikäihmisistä enemmän 24/7 hoivassa/hoidossa kuin muualla Suomessa. Valtion hyvinvointialueille asettamat sopeuttamis- ja säästötavoitteet velvoittavat meitä ohjaamaan hoitoa tehokkaammaksi ja myös edullisemmaksi. Alueellamme on vuonna 2023 hoidettu potilaita väärällä hoitotasolla, yleislääketieteen (YLE) potilaita erikoissairaanhoidossa (ESH) enimmillään jopa yhden osaston verran ja YLE-osastoilla kotiin vietävää hoivaa/asumispalveluita odottavia henkilöitä jopa kolmen osaston verran (60-90 henkilöä). Hoito väärällä tasolla ei vastaa potilaan tarpeisiin eikä ole kustannustehokasta, vastaa Marina Kinnunen.
– Suuressa kuvassa pyrimme ennaltaehkäisyn keinoin ja hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen keinoin vaikuttamaan siihen, että vanhukset pysyisivät paremmassa kunnossa ja heillä olisi asumispaikkoja, joissa heitä tuettaisiin virikkeellisellä ja yhteisöllisellä toiminnalla. Tämä suuntaus on sekä kansalaisten näkökulmasta laadukkaampi, mutta myös kustannuksiltaan kestävämpi ja antaa mahdollisuuden selviä niillä henkilöstöresursseilla joita on, hän lisää.
Miksi Vaasan keskussairaala lähettää päivystykseen tulevia suomenkielisiä vanhuksia osastoille ympäri ruotsinkielistä Pohjanmaata, vaikka he itse ja heidän omaisensa toivoisivat paikkaa omasta kotikunnasta?
– Hyvinvointialueella on yhteiset hoitopaikat. Ne eivät enää ole kuntasidonnaisia niin kuin ennen sairaanhoitopiirin aikana. Potilaille pyritään aina osoittamaan tarvittava hoitopaikka niin läheltä kotia kuin mahdollista, ja kaikilla alueemme asukkailla on oikeus hoitoon omalla äidinkielellä suomeksi tai ruotsiksi. Paikka omassa kotikunnassa ei kuitenkaan ole aina mahdollista juuri siinä hetkessä, kun paikan tarve on, tällöin priorisoimme tarvittavan hoidon antamista. Mutta oikeus saada hoitoa omalla äidinkielellä on koko ajan.
Miksi niin moni suomenkielinen vanhus viedään hoitoon Närpiön terveyskeskukseen, vaikka siellä hädin tuskin puhutaan suomea? Onko potilaan terveydentila tai henki tämän vuoksi vaarantunut?
– Kyseessä ei varmaankaan ole ”niin moni”, vaan enemmänkin joitakin. Raporttimme mukaan on Närpiössä hoidettu kolmella (3) hoitojaksolla laihialaisia potilaita vuonna 2023. Hoitojaksojen yhteismäärä Närpiössä samana aikana oli 718. Närpiöstä saadut potilaspalautteet ovat pääasiallisesti hyviä potilaan äidinkielestä riippumatta.
Onko asiasta tehty valituksia hyvinvointialueen potilasasiavastaavalle?
– Yhteydenotot potilasasiamieheen vuonna 2023 oli yhteensä 948. Näistä liittyi 23 yhteydenottoa kielellisen palvelun toteutumiseen.
Miten on mahdollista, että suomenkielistä kuolemansairasta vanhusta pidettiin Närpiön terveyskeskuksen osastolla yli vuorokauden ajan ilman, että hänelle puhuttiin mitään? Hän ei osannut ruotsia eikä henkilöstöstä löytynyt silloin suomea ymmärtävää. Tapaus sattui edellisvuonna.
– Yksittäiseen potilastapaukseen ei voida ottaa kantaa.
Miten Pohjanmaan hyvinvointialue huolehtii siitä, että suomenkielisten potilaiden oikeudet saada palvelua omalla äidinkielellään toteutuvat? Järjestetäänkö henkilöstölle esimerkiksi suomen kielikursseja?
– ÖVPH:n alueella on osastojen henkilöstön kielitaidosta vasta tehdyn kyselyyn mukaan henkilöstön suomen kielen osaaminen sellainen, että kaikissa 24/7-YLE-yksiköissä pystytään antamaan suomenkielistä palvelua joka vuorossa. Totta kai kieliopillisia virheitä voi tapahtua (kun käytetään ei-äidinkieltä). Henkilöstöllä on kielitaitovaatimuksena jo molemmat kielet (ammattiryhmästä riippuen joko hyvä tai tyydyttävä taito). Pohjanmaan hyvinvointialue on todennäköisesti ainoa hyvinvointialue, jolla on myös kieltenopettaja. Henkilöstöllä on mahdollisuus ilmoittautua kielikursseille, joita järjestetään ryhmämuotoisena. Muutosten keskellä tähän kielelliseen näkökulmaan tullaan kiinnittämään erityistä huomiota nyt seurannassa, jotta väestö saa palvelua omalla äidinkielellä suomeksi tai ruotsiksi.
Miksi hyvinvointialueen puhelinpalvelu on edelleen niin ruuhkainen? Miksi ihmiset eivät voi enää soittaa suoraan omalle terveysasemalle?
– Ajoittain puhelinpalvelussa on ruuhkaa. Suosittelemme jättämään takaisinsoittopyynnön, mikäli asia ei ole kiireellinen. Olemme työn kehittämisen myötä pystyneet vastaamaan takaisinsoittopyyntöihin saman päivän aikana. Keskitetyn asiakaspalvelukeskuksen kehittäminen on jatkuvasti työn alla. Uusia yhteydenottokanavia otetaan käyttöön ja sähköisesti varattavia aikoja terveysasemilla lisätään. Omaolon oirearviot on mahdollista tehdä verkossa ja tarvittaessa asiakas ohjautuu ammattilaisen työjonolle.
– Lähiaikoina otetaan pilottina Vaasassa, Laihialla ja Mustasaaressa käyttöön chat-palvelu hoidon tarpeen arviointiin. Tämä mahdollistaa yhteydenoton asiakaspalvelun sairaanhoitajaan. Digitaalisten palveluiden myötä puhelinpalvelut vapautuvat heille, jotka eivät pysty tai halua asioida digitaalisesti.
– Keskitetty asiakaspalvelukeskus mahdollistaa yhtenäisen asiakaspalvelun tarjoamisen kaikille asiakkaille. Tämä varmistaa, että kaikki asiakkaat saavat saman tason palvelua. Tämä johtaa parempaan työnjakoon, aikataulutukseen ja työvoiman optimointiin. Uusien yhteydenottokanavien tai palveluiden lisääminen on helpompaa ja nopeampaa keskitetyn rakenteen avulla verrattuna siihen, että jokaisessa yksikössä lähdettäisiin rakentamaan tähän mahdollisuus ja toimintatavat. Keskitetyssä asiakaspalvelussa henkilöstöllä voi olla laajempi ja syvempi osaaminen, kun heillä on mahdollisuus keskittyä hoidon tarpeen arviointiin ja hyvään asiakaspalveluun.
Miksi hyvinvointialueiden valtakunnallinen terveydenhuollon päivystysnumero 116117 ohjaa Vaasan Vähänkyrön Tervajoen alueen puhelinsoitot Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle? Onko asiaan tulossa muutosta?
– Mikäli puhelut ohjautuvat väärään hyvinvointialueeseen, tulee kyseiseen ns. väärään alueeseen olla yhteydessä asiasta, että pystyvät tekemään korjaukset, sanoo Marina Kinnunen.
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Kuvagalleria
A-
A+
Kyrönmaalla asuva nainen paheksuu puolisonsa saamaa kohtelua. – Ei kukaan itselleen eikä läheiselleen halua sellaista, että joutuu erittäin sairaana vieraskieliseen sairaalaan, hän sanoo.
PIA KORPELA-MÄKI
Olisin toivonut hänelle tavallista hoitoa ja huomioimista.
Koen, että minulle ei annettu puheenvuoroa.
Pia Korpela-Mäki
KYRÖNMAA Keskustelu Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaiden kielellisten oikeuksien toteutumisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa on nostanut Kyrönmaalla asuvan naisen muistot pintaan.
– Kuolemansairaan puolisoni kohtelu Närpiön terveyskeskuksessa oli huono. Hänen lopullinen lähtölaskentansa alkoi siitä reissusta, nainen kertoo. Hän ei halua esiintyä haastattelussa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
– Erittäin sairaalla puolisollani oli vain lähestyvä kuolema odotettavissa. Silti hänet laitettiin ambulanssissa maantielle Vaasan ja Närpiön väliä seilaamaan, nainen harmittelee edellisvuoden tapahtumia.
Hän vei syöpää sairastaneen puolisonsa aamulla Vaasan keskussairaalan päivystykseen, koska tälle oli alkanut kertyä nestettä keuhkoihin. Puolisolle laitettiin nesteenpoistoputki kyljen kautta keuhkoihin.
– Mieheni soitti iltapäivällä minulle, että hänet siirretään yli 80 kilometrin päähän Närpiön terveyskeskukseen. Myöhemmin soitettiin sairaalasta ja todettiin, että mieheni tarvitsee sairaalapaikan. Hänen hoitotoimenpiteensä oli jo tuolloin lopetettu tuloksettomina, nainen muistelee.
– Sanoin soittajalle, että miestäni ei saa viedä Närpiön terveyskeskukseen, sillä hän ei osaa sanaakaan ruotsia. Koen, että minulle ei annettu puheenvuoroa. Ymmärrän kyllä, että potilaat pitää jonnekin hoitoon sijoittaa, ja että keskussairaalan päivystyksessä on kova paine, hän lisää.
– Keskussairaalan syöpäpoliklinikalle olisi pitänyt ottaa yhteyttä ja selvittää sieltä tarkemmin puolisoni vointi ja edelliset hoitopaikat ennen sairaalasijoitusta, hän lisää.
Puoliso siirrettiin Närpiöön. – Soitin sinne terveyskeskuksen osastolle seuraavana aamuna kysyäkseni puolisoni vointia. Sieltä ei tullut suomen sanaa. Selvisi kuitenkin, että reissu oli ollut turha. Nesteenpoistoputki oli irronnut ambulanssimatkan aikana. Närpiön terveyskeskuksessa ei ollut erikoislääkäriä sitä takaisin laittamaan, kertoo nainen.
– Soittelimme puolisoni kanssa päivällä yhdeltä. Hän oli syönyt ja valmiina lähtemään ambulanssikyydillä takaisin Vaasaan. Siirto venyi ja venyi jostain syystä. Hän oli takaisin keskussairaalassa vasta illalla kello 21.30. Hän oli ollut päiväruuasta alkaen syömättä ja juomatta, koska hänet oli kirjattu lähteväksi potilaaksi.
Nainen on pettynyt ja vihainen puolisonsa kohtelusta. – Hänelle ei puhuttu Närpiössä yhtään suomen sanaa eikä muutakaan kieltä. Hän ei nähnyt siellä osastolla juuri ketään. Tilanne oli järkyttävä ja erittäin ikävä. Pidin sen silloin pahana ja pidän edelleen, hän huomauttaa.
– Tämä on kielikysymys. Ei kukaan itselleen eikä läheiselleen halua sellaista, että joutuu erittäin sairaana vieraskieliseen sairaalaan. Olisin toivonut hänelle tavallista hoitoa ja huomioimista, hän jatkaa.
Vaasaan saapumisen jälkeen puoliso vietiin röntgentutkimukseen ja hänelle laitettiin uudelleen nesteenpoistoputki keuhkoihin. – Sen jälkeen hänet siirrettiin Tammikartanon palleatiiviselle osastolle Vaasaan yöllä kello 2. Osaston toimintaan olen tyytyväinen, samoin syöpäpoliklinikkaan ja kotisairaalatoimintaan. Syöpäpoliklinikalta tehtiin valitus puolisoni kohtelusta. Minuakin siihen kannustettiin.
Sairaalaralli kuormittaa ja hämmentää potilasta
KYRÖNMAA – Olen rukoillut kaikkien vanhusten puolesta, että he saisivat paremman olon, sanoo Kyrönmaalla asuva nainen.
– Vuodepotilaat pitäisi pitää hoidossa omalla paikkakunnalla eikä kuljetella heitä paikasta toiseen ympäri Pohjanmaata. Hoitopaikkoja tulisi olla tarpeeksi omalla asuinpaikalla. Vanhat ihmiset ovat tämän yhteiskunnan rakentaneet, hän huomauttaa. Hän on huolissaan ikäihmisten hoitopaikkojen vähenemisestä.
Nainen ei halua esiintyä haastattelussa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
Naisen puolison vointi alkoi heiketä muutama vuosi sitten. – Hänellä on diabetes. Se vei jalat alta ja kunto huononi. Myöhemmin hänelle tuli alzheimerin tauti. Siihen liittyy muun muassa muistiongelmia ja väsymystä, nainen kertoo.
– Suomenkielinen puolisoni on lähetetty Vaasan keskussairaalan päivystyksen kautta hoitoon ainakin Närpiöön, Kristiinankaupunkiin, Uuteenkarlepyyhin, Maalahteen ja Oravaisiin. On huono asia, kun sairasta ihmistä pyöritellään ympäri maakuntaa. Olen saanut ihmetellä, että miltä paikkakunnalta ukon tällä kertaa löytää, hän jatkaa.
– Ei puolisoni ole hyvin ottanut sitä, että häntä on kuljetettu paikasta toiseen. Myös jälkikasvumme on ollut kauhuissaan sairaalarallista, hän lisää.
– Puolisoni on tullut kielen puolesta toimeen ruotsinkielisissä hoitopaikoissa. Onneksi hän osaa vähän ruotsia, on hänelle puhuttu siellä suomeakin. Itse en puhu ruotsia.
Puoliso on nyt hoidettavana hoivakodissa. Kaipuu kotiin on mielessä.
Kotona yksin asuvalla naisella on myös puolisoaan ikävä. – Olemme niin tottuneet olemaan yhdessä. Meillä ei ole ollut riitoja. Onhan tämä kaikki vienyt voimia, hän huokaa.
Erilaiseen arkeen on alkanut vähitellen sopeutua. – Elämässä kaikki on otettava vastaan mitä tulee.
Nainen on tyytyväinen puolisonsa hoivakodissa saamaan hoitoon, mutta hoitomaksujen kalleus harmittaa. – Hoitomaksuissa otetaan kaikki pois, hän sanoo.
Hyvinvointialueuudistus ei ole vakuuttanut naista.
– Minkä takia piti tehdä hyvinvointialueet? Koko systeemi vaikuttaa keskeneräiseltä. Ei tämä ainakaan parempaan päin ole mennyt, hän tokaisee.
– Tuntuu, että Pohjanmaan hyvinvointialuekin on mennyt aivan sekaisin. Terveyskeskukseen ei pääse läpi puhelimella. Siksi pitää mennä sinne luukulle, mutta ei kaikilla ole autoa millä pääsisi asioille, hän muistuttaa.
Pohjanmaan hyvinvointialueen johtaja Marina Kinnunen vastasi Pohjankyrön kysymyksiin. Ne pohjautuvat toimituksen saamiin yhteydenottoihin alueemme asukkailta.
Miksi vanhusten ympärivuorokautisia hoitopaikkoja vähennetään ja osastoja suljetaan, vaikka tulijoita niille olisi runsaasti?
– Pohjanmaan hyvinvointialueen (ÖVPH) väestö on Suomen terveintä, mutta silti alueellamme on ikäihmisistä enemmän 24/7 hoivassa/hoidossa kuin muualla Suomessa. Valtion hyvinvointialueille asettamat sopeuttamis- ja säästötavoitteet velvoittavat meitä ohjaamaan hoitoa tehokkaammaksi ja myös edullisemmaksi. Alueellamme on vuonna 2023 hoidettu potilaita väärällä hoitotasolla, yleislääketieteen (YLE) potilaita erikoissairaanhoidossa (ESH) enimmillään jopa yhden osaston verran ja YLE-osastoilla kotiin vietävää hoivaa/asumispalveluita odottavia henkilöitä jopa kolmen osaston verran (60-90 henkilöä). Hoito väärällä tasolla ei vastaa potilaan tarpeisiin eikä ole kustannustehokasta, vastaa Marina Kinnunen.
– Suuressa kuvassa pyrimme ennaltaehkäisyn keinoin ja hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen keinoin vaikuttamaan siihen, että vanhukset pysyisivät paremmassa kunnossa ja heillä olisi asumispaikkoja, joissa heitä tuettaisiin virikkeellisellä ja yhteisöllisellä toiminnalla. Tämä suuntaus on sekä kansalaisten näkökulmasta laadukkaampi, mutta myös kustannuksiltaan kestävämpi ja antaa mahdollisuuden selviä niillä henkilöstöresursseilla joita on, hän lisää.
Miksi Vaasan keskussairaala lähettää päivystykseen tulevia suomenkielisiä vanhuksia osastoille ympäri ruotsinkielistä Pohjanmaata, vaikka he itse ja heidän omaisensa toivoisivat paikkaa omasta kotikunnasta?
– Hyvinvointialueella on yhteiset hoitopaikat. Ne eivät enää ole kuntasidonnaisia niin kuin ennen sairaanhoitopiirin aikana. Potilaille pyritään aina osoittamaan tarvittava hoitopaikka niin läheltä kotia kuin mahdollista, ja kaikilla alueemme asukkailla on oikeus hoitoon omalla äidinkielellä suomeksi tai ruotsiksi. Paikka omassa kotikunnassa ei kuitenkaan ole aina mahdollista juuri siinä hetkessä, kun paikan tarve on, tällöin priorisoimme tarvittavan hoidon antamista. Mutta oikeus saada hoitoa omalla äidinkielellä on koko ajan.
Miksi niin moni suomenkielinen vanhus viedään hoitoon Närpiön terveyskeskukseen, vaikka siellä hädin tuskin puhutaan suomea? Onko potilaan terveydentila tai henki tämän vuoksi vaarantunut?
– Kyseessä ei varmaankaan ole ”niin moni”, vaan enemmänkin joitakin. Raporttimme mukaan on Närpiössä hoidettu kolmella (3) hoitojaksolla laihialaisia potilaita vuonna 2023. Hoitojaksojen yhteismäärä Närpiössä samana aikana oli 718. Närpiöstä saadut potilaspalautteet ovat pääasiallisesti hyviä potilaan äidinkielestä riippumatta.
Onko asiasta tehty valituksia hyvinvointialueen potilasasiavastaavalle?
– Yhteydenotot potilasasiamieheen vuonna 2023 oli yhteensä 948. Näistä liittyi 23 yhteydenottoa kielellisen palvelun toteutumiseen.
Miten on mahdollista, että suomenkielistä kuolemansairasta vanhusta pidettiin Närpiön terveyskeskuksen osastolla yli vuorokauden ajan ilman, että hänelle puhuttiin mitään? Hän ei osannut ruotsia eikä henkilöstöstä löytynyt silloin suomea ymmärtävää. Tapaus sattui edellisvuonna.
– Yksittäiseen potilastapaukseen ei voida ottaa kantaa.
Miten Pohjanmaan hyvinvointialue huolehtii siitä, että suomenkielisten potilaiden oikeudet saada palvelua omalla äidinkielellään toteutuvat? Järjestetäänkö henkilöstölle esimerkiksi suomen kielikursseja?
– ÖVPH:n alueella on osastojen henkilöstön kielitaidosta vasta tehdyn kyselyyn mukaan henkilöstön suomen kielen osaaminen sellainen, että kaikissa 24/7-YLE-yksiköissä pystytään antamaan suomenkielistä palvelua joka vuorossa. Totta kai kieliopillisia virheitä voi tapahtua (kun käytetään ei-äidinkieltä). Henkilöstöllä on kielitaitovaatimuksena jo molemmat kielet (ammattiryhmästä riippuen joko hyvä tai tyydyttävä taito). Pohjanmaan hyvinvointialue on todennäköisesti ainoa hyvinvointialue, jolla on myös kieltenopettaja. Henkilöstöllä on mahdollisuus ilmoittautua kielikursseille, joita järjestetään ryhmämuotoisena. Muutosten keskellä tähän kielelliseen näkökulmaan tullaan kiinnittämään erityistä huomiota nyt seurannassa, jotta väestö saa palvelua omalla äidinkielellä suomeksi tai ruotsiksi.
Miksi hyvinvointialueen puhelinpalvelu on edelleen niin ruuhkainen? Miksi ihmiset eivät voi enää soittaa suoraan omalle terveysasemalle?
– Ajoittain puhelinpalvelussa on ruuhkaa. Suosittelemme jättämään takaisinsoittopyynnön, mikäli asia ei ole kiireellinen. Olemme työn kehittämisen myötä pystyneet vastaamaan takaisinsoittopyyntöihin saman päivän aikana. Keskitetyn asiakaspalvelukeskuksen kehittäminen on jatkuvasti työn alla. Uusia yhteydenottokanavia otetaan käyttöön ja sähköisesti varattavia aikoja terveysasemilla lisätään. Omaolon oirearviot on mahdollista tehdä verkossa ja tarvittaessa asiakas ohjautuu ammattilaisen työjonolle.
– Lähiaikoina otetaan pilottina Vaasassa, Laihialla ja Mustasaaressa käyttöön chat-palvelu hoidon tarpeen arviointiin. Tämä mahdollistaa yhteydenoton asiakaspalvelun sairaanhoitajaan. Digitaalisten palveluiden myötä puhelinpalvelut vapautuvat heille, jotka eivät pysty tai halua asioida digitaalisesti.
– Keskitetty asiakaspalvelukeskus mahdollistaa yhtenäisen asiakaspalvelun tarjoamisen kaikille asiakkaille. Tämä varmistaa, että kaikki asiakkaat saavat saman tason palvelua. Tämä johtaa parempaan työnjakoon, aikataulutukseen ja työvoiman optimointiin. Uusien yhteydenottokanavien tai palveluiden lisääminen on helpompaa ja nopeampaa keskitetyn rakenteen avulla verrattuna siihen, että jokaisessa yksikössä lähdettäisiin rakentamaan tähän mahdollisuus ja toimintatavat. Keskitetyssä asiakaspalvelussa henkilöstöllä voi olla laajempi ja syvempi osaaminen, kun heillä on mahdollisuus keskittyä hoidon tarpeen arviointiin ja hyvään asiakaspalveluun.
Miksi hyvinvointialueiden valtakunnallinen terveydenhuollon päivystysnumero 116117 ohjaa Vaasan Vähänkyrön Tervajoen alueen puhelinsoitot Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle? Onko asiaan tulossa muutosta?
– Mikäli puhelut ohjautuvat väärään hyvinvointialueeseen, tulee kyseiseen ns. väärään alueeseen olla yhteydessä asiasta, että pystyvät tekemään korjaukset, sanoo Marina Kinnunen.
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Kyrönmaalla asuva nainen paheksuu puolisonsa saamaa kohtelua. – Ei kukaan itselleen eikä läheiselleen halua sellaista, että joutuu erittäin sairaana vieraskieliseen sairaalaan, hän sanoo.
PIA KORPELA-MÄKI
Olisin toivonut hänelle tavallista hoitoa ja huomioimista.
Koen, että minulle ei annettu puheenvuoroa.
Pia Korpela-Mäki
KYRÖNMAA Keskustelu Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaiden kielellisten oikeuksien toteutumisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa on nostanut Kyrönmaalla asuvan naisen muistot pintaan.
– Kuolemansairaan puolisoni kohtelu Närpiön terveyskeskuksessa oli huono. Hänen lopullinen lähtölaskentansa alkoi siitä reissusta, nainen kertoo. Hän ei halua esiintyä haastattelussa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
– Erittäin sairaalla puolisollani oli vain lähestyvä kuolema odotettavissa. Silti hänet laitettiin ambulanssissa maantielle Vaasan ja Närpiön väliä seilaamaan, nainen harmittelee edellisvuoden tapahtumia.
Hän vei syöpää sairastaneen puolisonsa aamulla Vaasan keskussairaalan päivystykseen, koska tälle oli alkanut kertyä nestettä keuhkoihin. Puolisolle laitettiin nesteenpoistoputki kyljen kautta keuhkoihin.
– Mieheni soitti iltapäivällä minulle, että hänet siirretään yli 80 kilometrin päähän Närpiön terveyskeskukseen. Myöhemmin soitettiin sairaalasta ja todettiin, että mieheni tarvitsee sairaalapaikan. Hänen hoitotoimenpiteensä oli jo tuolloin lopetettu tuloksettomina, nainen muistelee.
– Sanoin soittajalle, että miestäni ei saa viedä Närpiön terveyskeskukseen, sillä hän ei osaa sanaakaan ruotsia. Koen, että minulle ei annettu puheenvuoroa. Ymmärrän kyllä, että potilaat pitää jonnekin hoitoon sijoittaa, ja että keskussairaalan päivystyksessä on kova paine, hän lisää.
– Keskussairaalan syöpäpoliklinikalle olisi pitänyt ottaa yhteyttä ja selvittää sieltä tarkemmin puolisoni vointi ja edelliset hoitopaikat ennen sairaalasijoitusta, hän lisää.
Puoliso siirrettiin Närpiöön. – Soitin sinne terveyskeskuksen osastolle seuraavana aamuna kysyäkseni puolisoni vointia. Sieltä ei tullut suomen sanaa. Selvisi kuitenkin, että reissu oli ollut turha. Nesteenpoistoputki oli irronnut ambulanssimatkan aikana. Närpiön terveyskeskuksessa ei ollut erikoislääkäriä sitä takaisin laittamaan, kertoo nainen.
– Soittelimme puolisoni kanssa päivällä yhdeltä. Hän oli syönyt ja valmiina lähtemään ambulanssikyydillä takaisin Vaasaan. Siirto venyi ja venyi jostain syystä. Hän oli takaisin keskussairaalassa vasta illalla kello 21.30. Hän oli ollut päiväruuasta alkaen syömättä ja juomatta, koska hänet oli kirjattu lähteväksi potilaaksi.
Nainen on pettynyt ja vihainen puolisonsa kohtelusta. – Hänelle ei puhuttu Närpiössä yhtään suomen sanaa eikä muutakaan kieltä. Hän ei nähnyt siellä osastolla juuri ketään. Tilanne oli järkyttävä ja erittäin ikävä. Pidin sen silloin pahana ja pidän edelleen, hän huomauttaa.
– Tämä on kielikysymys. Ei kukaan itselleen eikä läheiselleen halua sellaista, että joutuu erittäin sairaana vieraskieliseen sairaalaan. Olisin toivonut hänelle tavallista hoitoa ja huomioimista, hän jatkaa.
Vaasaan saapumisen jälkeen puoliso vietiin röntgentutkimukseen ja hänelle laitettiin uudelleen nesteenpoistoputki keuhkoihin. – Sen jälkeen hänet siirrettiin Tammikartanon palleatiiviselle osastolle Vaasaan yöllä kello 2. Osaston toimintaan olen tyytyväinen, samoin syöpäpoliklinikkaan ja kotisairaalatoimintaan. Syöpäpoliklinikalta tehtiin valitus puolisoni kohtelusta. Minuakin siihen kannustettiin.
Sairaalaralli kuormittaa ja hämmentää potilasta
KYRÖNMAA – Olen rukoillut kaikkien vanhusten puolesta, että he saisivat paremman olon, sanoo Kyrönmaalla asuva nainen.
– Vuodepotilaat pitäisi pitää hoidossa omalla paikkakunnalla eikä kuljetella heitä paikasta toiseen ympäri Pohjanmaata. Hoitopaikkoja tulisi olla tarpeeksi omalla asuinpaikalla. Vanhat ihmiset ovat tämän yhteiskunnan rakentaneet, hän huomauttaa. Hän on huolissaan ikäihmisten hoitopaikkojen vähenemisestä.
Nainen ei halua esiintyä haastattelussa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
Naisen puolison vointi alkoi heiketä muutama vuosi sitten. – Hänellä on diabetes. Se vei jalat alta ja kunto huononi. Myöhemmin hänelle tuli alzheimerin tauti. Siihen liittyy muun muassa muistiongelmia ja väsymystä, nainen kertoo.
– Suomenkielinen puolisoni on lähetetty Vaasan keskussairaalan päivystyksen kautta hoitoon ainakin Närpiöön, Kristiinankaupunkiin, Uuteenkarlepyyhin, Maalahteen ja Oravaisiin. On huono asia, kun sairasta ihmistä pyöritellään ympäri maakuntaa. Olen saanut ihmetellä, että miltä paikkakunnalta ukon tällä kertaa löytää, hän jatkaa.
– Ei puolisoni ole hyvin ottanut sitä, että häntä on kuljetettu paikasta toiseen. Myös jälkikasvumme on ollut kauhuissaan sairaalarallista, hän lisää.
– Puolisoni on tullut kielen puolesta toimeen ruotsinkielisissä hoitopaikoissa. Onneksi hän osaa vähän ruotsia, on hänelle puhuttu siellä suomeakin. Itse en puhu ruotsia.
Puoliso on nyt hoidettavana hoivakodissa. Kaipuu kotiin on mielessä.
Kotona yksin asuvalla naisella on myös puolisoaan ikävä. – Olemme niin tottuneet olemaan yhdessä. Meillä ei ole ollut riitoja. Onhan tämä kaikki vienyt voimia, hän huokaa.
Erilaiseen arkeen on alkanut vähitellen sopeutua. – Elämässä kaikki on otettava vastaan mitä tulee.
Nainen on tyytyväinen puolisonsa hoivakodissa saamaan hoitoon, mutta hoitomaksujen kalleus harmittaa. – Hoitomaksuissa otetaan kaikki pois, hän sanoo.
Hyvinvointialueuudistus ei ole vakuuttanut naista.
– Minkä takia piti tehdä hyvinvointialueet? Koko systeemi vaikuttaa keskeneräiseltä. Ei tämä ainakaan parempaan päin ole mennyt, hän tokaisee.
– Tuntuu, että Pohjanmaan hyvinvointialuekin on mennyt aivan sekaisin. Terveyskeskukseen ei pääse läpi puhelimella. Siksi pitää mennä sinne luukulle, mutta ei kaikilla ole autoa millä pääsisi asioille, hän muistuttaa.
Pohjanmaan hyvinvointialueen johtaja Marina Kinnunen vastasi Pohjankyrön kysymyksiin. Ne pohjautuvat toimituksen saamiin yhteydenottoihin alueemme asukkailta.
Miksi vanhusten ympärivuorokautisia hoitopaikkoja vähennetään ja osastoja suljetaan, vaikka tulijoita niille olisi runsaasti?
– Pohjanmaan hyvinvointialueen (ÖVPH) väestö on Suomen terveintä, mutta silti alueellamme on ikäihmisistä enemmän 24/7 hoivassa/hoidossa kuin muualla Suomessa. Valtion hyvinvointialueille asettamat sopeuttamis- ja säästötavoitteet velvoittavat meitä ohjaamaan hoitoa tehokkaammaksi ja myös edullisemmaksi. Alueellamme on vuonna 2023 hoidettu potilaita väärällä hoitotasolla, yleislääketieteen (YLE) potilaita erikoissairaanhoidossa (ESH) enimmillään jopa yhden osaston verran ja YLE-osastoilla kotiin vietävää hoivaa/asumispalveluita odottavia henkilöitä jopa kolmen osaston verran (60-90 henkilöä). Hoito väärällä tasolla ei vastaa potilaan tarpeisiin eikä ole kustannustehokasta, vastaa Marina Kinnunen.
– Suuressa kuvassa pyrimme ennaltaehkäisyn keinoin ja hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen keinoin vaikuttamaan siihen, että vanhukset pysyisivät paremmassa kunnossa ja heillä olisi asumispaikkoja, joissa heitä tuettaisiin virikkeellisellä ja yhteisöllisellä toiminnalla. Tämä suuntaus on sekä kansalaisten näkökulmasta laadukkaampi, mutta myös kustannuksiltaan kestävämpi ja antaa mahdollisuuden selviä niillä henkilöstöresursseilla joita on, hän lisää.
Miksi Vaasan keskussairaala lähettää päivystykseen tulevia suomenkielisiä vanhuksia osastoille ympäri ruotsinkielistä Pohjanmaata, vaikka he itse ja heidän omaisensa toivoisivat paikkaa omasta kotikunnasta?
– Hyvinvointialueella on yhteiset hoitopaikat. Ne eivät enää ole kuntasidonnaisia niin kuin ennen sairaanhoitopiirin aikana. Potilaille pyritään aina osoittamaan tarvittava hoitopaikka niin läheltä kotia kuin mahdollista, ja kaikilla alueemme asukkailla on oikeus hoitoon omalla äidinkielellä suomeksi tai ruotsiksi. Paikka omassa kotikunnassa ei kuitenkaan ole aina mahdollista juuri siinä hetkessä, kun paikan tarve on, tällöin priorisoimme tarvittavan hoidon antamista. Mutta oikeus saada hoitoa omalla äidinkielellä on koko ajan.
Miksi niin moni suomenkielinen vanhus viedään hoitoon Närpiön terveyskeskukseen, vaikka siellä hädin tuskin puhutaan suomea? Onko potilaan terveydentila tai henki tämän vuoksi vaarantunut?
– Kyseessä ei varmaankaan ole ”niin moni”, vaan enemmänkin joitakin. Raporttimme mukaan on Närpiössä hoidettu kolmella (3) hoitojaksolla laihialaisia potilaita vuonna 2023. Hoitojaksojen yhteismäärä Närpiössä samana aikana oli 718. Närpiöstä saadut potilaspalautteet ovat pääasiallisesti hyviä potilaan äidinkielestä riippumatta.
Onko asiasta tehty valituksia hyvinvointialueen potilasasiavastaavalle?
– Yhteydenotot potilasasiamieheen vuonna 2023 oli yhteensä 948. Näistä liittyi 23 yhteydenottoa kielellisen palvelun toteutumiseen.
Miten on mahdollista, että suomenkielistä kuolemansairasta vanhusta pidettiin Närpiön terveyskeskuksen osastolla yli vuorokauden ajan ilman, että hänelle puhuttiin mitään? Hän ei osannut ruotsia eikä henkilöstöstä löytynyt silloin suomea ymmärtävää. Tapaus sattui edellisvuonna.
– Yksittäiseen potilastapaukseen ei voida ottaa kantaa.
Miten Pohjanmaan hyvinvointialue huolehtii siitä, että suomenkielisten potilaiden oikeudet saada palvelua omalla äidinkielellään toteutuvat? Järjestetäänkö henkilöstölle esimerkiksi suomen kielikursseja?
– ÖVPH:n alueella on osastojen henkilöstön kielitaidosta vasta tehdyn kyselyyn mukaan henkilöstön suomen kielen osaaminen sellainen, että kaikissa 24/7-YLE-yksiköissä pystytään antamaan suomenkielistä palvelua joka vuorossa. Totta kai kieliopillisia virheitä voi tapahtua (kun käytetään ei-äidinkieltä). Henkilöstöllä on kielitaitovaatimuksena jo molemmat kielet (ammattiryhmästä riippuen joko hyvä tai tyydyttävä taito). Pohjanmaan hyvinvointialue on todennäköisesti ainoa hyvinvointialue, jolla on myös kieltenopettaja. Henkilöstöllä on mahdollisuus ilmoittautua kielikursseille, joita järjestetään ryhmämuotoisena. Muutosten keskellä tähän kielelliseen näkökulmaan tullaan kiinnittämään erityistä huomiota nyt seurannassa, jotta väestö saa palvelua omalla äidinkielellä suomeksi tai ruotsiksi.
Miksi hyvinvointialueen puhelinpalvelu on edelleen niin ruuhkainen? Miksi ihmiset eivät voi enää soittaa suoraan omalle terveysasemalle?
– Ajoittain puhelinpalvelussa on ruuhkaa. Suosittelemme jättämään takaisinsoittopyynnön, mikäli asia ei ole kiireellinen. Olemme työn kehittämisen myötä pystyneet vastaamaan takaisinsoittopyyntöihin saman päivän aikana. Keskitetyn asiakaspalvelukeskuksen kehittäminen on jatkuvasti työn alla. Uusia yhteydenottokanavia otetaan käyttöön ja sähköisesti varattavia aikoja terveysasemilla lisätään. Omaolon oirearviot on mahdollista tehdä verkossa ja tarvittaessa asiakas ohjautuu ammattilaisen työjonolle.
– Lähiaikoina otetaan pilottina Vaasassa, Laihialla ja Mustasaaressa käyttöön chat-palvelu hoidon tarpeen arviointiin. Tämä mahdollistaa yhteydenoton asiakaspalvelun sairaanhoitajaan. Digitaalisten palveluiden myötä puhelinpalvelut vapautuvat heille, jotka eivät pysty tai halua asioida digitaalisesti.
– Keskitetty asiakaspalvelukeskus mahdollistaa yhtenäisen asiakaspalvelun tarjoamisen kaikille asiakkaille. Tämä varmistaa, että kaikki asiakkaat saavat saman tason palvelua. Tämä johtaa parempaan työnjakoon, aikataulutukseen ja työvoiman optimointiin. Uusien yhteydenottokanavien tai palveluiden lisääminen on helpompaa ja nopeampaa keskitetyn rakenteen avulla verrattuna siihen, että jokaisessa yksikössä lähdettäisiin rakentamaan tähän mahdollisuus ja toimintatavat. Keskitetyssä asiakaspalvelussa henkilöstöllä voi olla laajempi ja syvempi osaaminen, kun heillä on mahdollisuus keskittyä hoidon tarpeen arviointiin ja hyvään asiakaspalveluun.
Miksi hyvinvointialueiden valtakunnallinen terveydenhuollon päivystysnumero 116117 ohjaa Vaasan Vähänkyrön Tervajoen alueen puhelinsoitot Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle? Onko asiaan tulossa muutosta?
– Mikäli puhelut ohjautuvat väärään hyvinvointialueeseen, tulee kyseiseen ns. väärään alueeseen olla yhteydessä asiasta, että pystyvät tekemään korjaukset, sanoo Marina Kinnunen.
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Kuvagalleria