A-
A+
Aina pitää aloittaa, ja aloittaa voi todella pienestä.
Kotimaan matkailun kiinnostus kasvaa vuosi vuodelta kotimaisten matkailijoiden keskuudessa pandemian jälkeen, ja Visit Finland ennustaa ulkomaistenkin matkailijoiden määrän kasvua.
Kotimaan matkailijat varmasti on alueemme suurin asiakaskunta, mutta varmasti myös ulkomaalaisia alueella käy, koska meillä alueella on vetovoimaisia yrityksiä, tapahtumia ja lokaatioita.
Mutta hyödynnämmekö sen vetovoiman?
Ilman sitä, että yritys tai muu järjestävä taho ei palveluaan tuo julki, on turha odottaa, että matkailijat systemaattisesti löytävät palveluita.
Oman markkinointi ja itsensä näkyväksi tekeminen on elinehto sille, että matkailijat löytävät palvelut ja käyttävät niitä.
Isot alueelliset organisaatiot kyllä siinä auttavat, mutta pitää muistaa, että näillä organisaatioilla on useita kuntia ja jopa satoja yrityksiä, joita he pyrkivät nostamaan ja markkinoimaan, jotta saisivat alueelle lisää kävijöitä.
Tämän vuoksi käytän tässä kohtaa kliseistä ”yhteisössä on voimaa” -lausahdusta.
Pitäisikö alueen yritysten tehdä yhteistyötä tahoillaan, että Kyrönmaasta saadaan houkutteleva alue matkailijoille?
Ja katsoa asiaa myös niin, että vaikka minä en sitä matkailijaa tänne saisi pysähtymään, niin jospa kilpailija saisi.
Tästä oivana esimerkkinä alueella toimiva Mallasmatkat, jossa alueen alkoholialan vierailukeskukset ovat luoneet esitteen. Siinä markkinoidaan kaikkia mukana olevia vierailukeskuksia välittämättä siitä, että ne kilpailevat keskenään.
Ajatuksena on, että alue tulisi tutuksi ja jospa joku jopa saisi kimmokkeen käydä vielä seuraavassakin paikassa. Tai palata seuraavana kesänä uudelleen alueelle.
Kuntien merkitystä ei tietenkään voi täysin sivuuttaa, mutta kunnalliselle hoidolle jättäisin alueen yleishyödyllisen kehittämisen ja ylläpidon.
Esimerkkinä voisin käyttää pyöräilyreittejä. Pyöräily on tällä hetkellä todella kovassa nosteessa, ja ihmiset lähtevät pyöräreittien perään kauempaakin.
Kunta kun huolehtii pyöräreittien kunnosta ja näkyvyydestä, tulee alueelle matkailijoita niiden perässä.
Nämä samat saapujat mahdollisesti käyttävät rahaa paikallisiin yrityksiin, jotka pystyvät tämän myötä luomaan työpaikkoja ja sitä myöden verotuloja.
Elämme vuotta 2024. Jos yritys tai palvelu ei näy sosiaalisessa mediassa saatikka sillä ei ole verkkosivut kunnossa, ei yritystä käytännössä nykyään ole olemassa.
Facebookin merkitys matkailijoiden houkuttelussa on valtava ja myös ajantasaiset aukioloajat Googlen palvelussa ovat todella tärkeitä. Jos nämä ohjaavat harhaan, on mielipaha taattu.
Se että minä tiedän ulkomuistista lähialueen ruokailumahdollisuuksien aukioloajat, ei auta sitä keski-suomalaista matkailijaa, joka on alueellamme ensimmäistä kertaa. Näiden palveluiden käyttö on kuitenkin lähtökohtaisesti ilmaista ja päivittämisen vaiva on todella pieni.
Ja kun tullaan vielä pienempään piiriin, onko palvelusi tai aukioloaikasi ollut esillä edes paikallislehden ilmoituksessa?
Ne lähialueen asukkaat, joita paikallisella printtimedialla on helppo tavoittaa, on kuitenkin yksi tärkeimmistä markkinointikanavistasi.
He ovat sen puskaradiomedian lähde, joka jakaa auliisti tietoa ulkopaikkakuntalaisille ja matkailijoille.
Mikään ei tapahdu kesässä eikä kahdessa, vaan tarvitaan pitkäjänteistä työtä matkailun ympärillä. Sen jatkuvaa kehittämistä ja ylläpitämistä.
Mutta aina pitää aloittaa, ja aloittaa voi todella pienestä.
Olisiko siis tänään se päivä, kun tarkistaisit miltä yrityksesi sosiaalinen media matkailijalle näyttää, ovatko ne Googlen aukioloajat ajantasaiset tai olisiko aika tuoda itsesi paikallislehdessä esille?
Tony Sivula
Kirjoittaja on Kyrön Vierailukeskuksen toimitusjohtaja
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Kuvagalleria
A-
A+
Aina pitää aloittaa, ja aloittaa voi todella pienestä.
Kotimaan matkailun kiinnostus kasvaa vuosi vuodelta kotimaisten matkailijoiden keskuudessa pandemian jälkeen, ja Visit Finland ennustaa ulkomaistenkin matkailijoiden määrän kasvua.
Kotimaan matkailijat varmasti on alueemme suurin asiakaskunta, mutta varmasti myös ulkomaalaisia alueella käy, koska meillä alueella on vetovoimaisia yrityksiä, tapahtumia ja lokaatioita.
Mutta hyödynnämmekö sen vetovoiman?
Ilman sitä, että yritys tai muu järjestävä taho ei palveluaan tuo julki, on turha odottaa, että matkailijat systemaattisesti löytävät palveluita.
Oman markkinointi ja itsensä näkyväksi tekeminen on elinehto sille, että matkailijat löytävät palvelut ja käyttävät niitä.
Isot alueelliset organisaatiot kyllä siinä auttavat, mutta pitää muistaa, että näillä organisaatioilla on useita kuntia ja jopa satoja yrityksiä, joita he pyrkivät nostamaan ja markkinoimaan, jotta saisivat alueelle lisää kävijöitä.
Tämän vuoksi käytän tässä kohtaa kliseistä ”yhteisössä on voimaa” -lausahdusta.
Pitäisikö alueen yritysten tehdä yhteistyötä tahoillaan, että Kyrönmaasta saadaan houkutteleva alue matkailijoille?
Ja katsoa asiaa myös niin, että vaikka minä en sitä matkailijaa tänne saisi pysähtymään, niin jospa kilpailija saisi.
Tästä oivana esimerkkinä alueella toimiva Mallasmatkat, jossa alueen alkoholialan vierailukeskukset ovat luoneet esitteen. Siinä markkinoidaan kaikkia mukana olevia vierailukeskuksia välittämättä siitä, että ne kilpailevat keskenään.
Ajatuksena on, että alue tulisi tutuksi ja jospa joku jopa saisi kimmokkeen käydä vielä seuraavassakin paikassa. Tai palata seuraavana kesänä uudelleen alueelle.
Kuntien merkitystä ei tietenkään voi täysin sivuuttaa, mutta kunnalliselle hoidolle jättäisin alueen yleishyödyllisen kehittämisen ja ylläpidon.
Esimerkkinä voisin käyttää pyöräilyreittejä. Pyöräily on tällä hetkellä todella kovassa nosteessa, ja ihmiset lähtevät pyöräreittien perään kauempaakin.
Kunta kun huolehtii pyöräreittien kunnosta ja näkyvyydestä, tulee alueelle matkailijoita niiden perässä.
Nämä samat saapujat mahdollisesti käyttävät rahaa paikallisiin yrityksiin, jotka pystyvät tämän myötä luomaan työpaikkoja ja sitä myöden verotuloja.
Elämme vuotta 2024. Jos yritys tai palvelu ei näy sosiaalisessa mediassa saatikka sillä ei ole verkkosivut kunnossa, ei yritystä käytännössä nykyään ole olemassa.
Facebookin merkitys matkailijoiden houkuttelussa on valtava ja myös ajantasaiset aukioloajat Googlen palvelussa ovat todella tärkeitä. Jos nämä ohjaavat harhaan, on mielipaha taattu.
Se että minä tiedän ulkomuistista lähialueen ruokailumahdollisuuksien aukioloajat, ei auta sitä keski-suomalaista matkailijaa, joka on alueellamme ensimmäistä kertaa. Näiden palveluiden käyttö on kuitenkin lähtökohtaisesti ilmaista ja päivittämisen vaiva on todella pieni.
Ja kun tullaan vielä pienempään piiriin, onko palvelusi tai aukioloaikasi ollut esillä edes paikallislehden ilmoituksessa?
Ne lähialueen asukkaat, joita paikallisella printtimedialla on helppo tavoittaa, on kuitenkin yksi tärkeimmistä markkinointikanavistasi.
He ovat sen puskaradiomedian lähde, joka jakaa auliisti tietoa ulkopaikkakuntalaisille ja matkailijoille.
Mikään ei tapahdu kesässä eikä kahdessa, vaan tarvitaan pitkäjänteistä työtä matkailun ympärillä. Sen jatkuvaa kehittämistä ja ylläpitämistä.
Mutta aina pitää aloittaa, ja aloittaa voi todella pienestä.
Olisiko siis tänään se päivä, kun tarkistaisit miltä yrityksesi sosiaalinen media matkailijalle näyttää, ovatko ne Googlen aukioloajat ajantasaiset tai olisiko aika tuoda itsesi paikallislehdessä esille?
Tony Sivula
Kirjoittaja on Kyrön Vierailukeskuksen toimitusjohtaja
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Aina pitää aloittaa, ja aloittaa voi todella pienestä.
Kotimaan matkailun kiinnostus kasvaa vuosi vuodelta kotimaisten matkailijoiden keskuudessa pandemian jälkeen, ja Visit Finland ennustaa ulkomaistenkin matkailijoiden määrän kasvua.
Kotimaan matkailijat varmasti on alueemme suurin asiakaskunta, mutta varmasti myös ulkomaalaisia alueella käy, koska meillä alueella on vetovoimaisia yrityksiä, tapahtumia ja lokaatioita.
Mutta hyödynnämmekö sen vetovoiman?
Ilman sitä, että yritys tai muu järjestävä taho ei palveluaan tuo julki, on turha odottaa, että matkailijat systemaattisesti löytävät palveluita.
Oman markkinointi ja itsensä näkyväksi tekeminen on elinehto sille, että matkailijat löytävät palvelut ja käyttävät niitä.
Isot alueelliset organisaatiot kyllä siinä auttavat, mutta pitää muistaa, että näillä organisaatioilla on useita kuntia ja jopa satoja yrityksiä, joita he pyrkivät nostamaan ja markkinoimaan, jotta saisivat alueelle lisää kävijöitä.
Tämän vuoksi käytän tässä kohtaa kliseistä ”yhteisössä on voimaa” -lausahdusta.
Pitäisikö alueen yritysten tehdä yhteistyötä tahoillaan, että Kyrönmaasta saadaan houkutteleva alue matkailijoille?
Ja katsoa asiaa myös niin, että vaikka minä en sitä matkailijaa tänne saisi pysähtymään, niin jospa kilpailija saisi.
Tästä oivana esimerkkinä alueella toimiva Mallasmatkat, jossa alueen alkoholialan vierailukeskukset ovat luoneet esitteen. Siinä markkinoidaan kaikkia mukana olevia vierailukeskuksia välittämättä siitä, että ne kilpailevat keskenään.
Ajatuksena on, että alue tulisi tutuksi ja jospa joku jopa saisi kimmokkeen käydä vielä seuraavassakin paikassa. Tai palata seuraavana kesänä uudelleen alueelle.
Kuntien merkitystä ei tietenkään voi täysin sivuuttaa, mutta kunnalliselle hoidolle jättäisin alueen yleishyödyllisen kehittämisen ja ylläpidon.
Esimerkkinä voisin käyttää pyöräilyreittejä. Pyöräily on tällä hetkellä todella kovassa nosteessa, ja ihmiset lähtevät pyöräreittien perään kauempaakin.
Kunta kun huolehtii pyöräreittien kunnosta ja näkyvyydestä, tulee alueelle matkailijoita niiden perässä.
Nämä samat saapujat mahdollisesti käyttävät rahaa paikallisiin yrityksiin, jotka pystyvät tämän myötä luomaan työpaikkoja ja sitä myöden verotuloja.
Elämme vuotta 2024. Jos yritys tai palvelu ei näy sosiaalisessa mediassa saatikka sillä ei ole verkkosivut kunnossa, ei yritystä käytännössä nykyään ole olemassa.
Facebookin merkitys matkailijoiden houkuttelussa on valtava ja myös ajantasaiset aukioloajat Googlen palvelussa ovat todella tärkeitä. Jos nämä ohjaavat harhaan, on mielipaha taattu.
Se että minä tiedän ulkomuistista lähialueen ruokailumahdollisuuksien aukioloajat, ei auta sitä keski-suomalaista matkailijaa, joka on alueellamme ensimmäistä kertaa. Näiden palveluiden käyttö on kuitenkin lähtökohtaisesti ilmaista ja päivittämisen vaiva on todella pieni.
Ja kun tullaan vielä pienempään piiriin, onko palvelusi tai aukioloaikasi ollut esillä edes paikallislehden ilmoituksessa?
Ne lähialueen asukkaat, joita paikallisella printtimedialla on helppo tavoittaa, on kuitenkin yksi tärkeimmistä markkinointikanavistasi.
He ovat sen puskaradiomedian lähde, joka jakaa auliisti tietoa ulkopaikkakuntalaisille ja matkailijoille.
Mikään ei tapahdu kesässä eikä kahdessa, vaan tarvitaan pitkäjänteistä työtä matkailun ympärillä. Sen jatkuvaa kehittämistä ja ylläpitämistä.
Mutta aina pitää aloittaa, ja aloittaa voi todella pienestä.
Olisiko siis tänään se päivä, kun tarkistaisit miltä yrityksesi sosiaalinen media matkailijalle näyttää, ovatko ne Googlen aukioloajat ajantasaiset tai olisiko aika tuoda itsesi paikallislehdessä esille?
Tony Sivula
Kirjoittaja on Kyrön Vierailukeskuksen toimitusjohtaja
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Kuvagalleria